Nederlands - nl-NLEnglish (United Kingdom)

Recensies/testimonials

testimonial:

 

In vijf lessen heeft Liduin ons zanggroepje op een hoger plan weten te tillen. Dat deed ze door heel goed naar ieder van ons afzonderlijk te luisteren en ook precies aan te voelen wat de potentie is van de groep als geheel. Haar lessen zijn een fijne combinatie van een duidelijk plan – ze weet wat ze met ons zou kunnen bereiken en hoe ze dat moet doen – en intuïtieve, spontane tussenpaadjes. Liduins vrolijke en enthousiaste werkwijze maakt dat je je op je gemak voelt – een voorwaarde om vrij te kunnen zingen. Ze gaf ons echt het gevoel dat wij - onze stemmen - bij haar in goede handen zijn, zeker ook doordat ze ervaring heeft in koordirigeren. Doordat zij ons koorstuk ‘in handen droeg’ konden wij ons veel beter focussen op ons eigen geluid en dat van de groep om ons heen. Onze liedjes klinken nu beter; we hebben geleerd hoe we onze eigen stem beter kunnen gebruiken én hoe we samen beter kunnen klinken. Ook al heb ik heel veel geleerd in die 5 lessen, ze maken vooral nieuwsgierig naar wat ik, en wij als groep, nog meer aankunnen. 

 

Susanne de Joode namens Sing for Fun     april 2015

 

'Ruim twee jaar heb ik zangles gehad van Liduin. Ik heb haar ervaren als een zeer professioneel pedagoog. Ze gaf mij als pupil veel ruimte om eigen vragen in te brengen en haakte daar direct op in met gerichte oefeningen. Onder haar begeleiding voelde ik goed welke dingen ik verkeerd deed en hoe dat beter kon. Ik heb veel van Liduin geleerd. Het is bovendien erg fijn dat Liduin nooit dwingend of streng overkomt. Ze laat een zanger in zijn waarde en weet haar kritiek constructief en plezierig te verwoorden. Daardoor durf je meer uit te proberen.'

 Carien Overdijk,  december 2012

 

"Nooit eerder gezongen en dan op je 60e ontdekken dat je zowat je hele stembereik gewoon nog kunt ontwikkelen! Dat leer ik bij Liduin. Ik kwam eigenlijk alleen om in mijn koor beter mee te kunnen, maar nu kan ik er niet meer mee ophouden. De ontdekkingsreis is veel te leuk. Niet makkelijk, want je moet een gevecht aangaan met je oude gewoontes. Liduin hielp mij ook vertrouwen te hebben en niet op te geven."
 
 
José Knepflé
 

 

 

 

"In Liduin heb ik precies de lerares gevonden die ik zocht voor muziektheorie en solfègetraining. In korte tijd wist ze aan te sluiten bij mijn niveau, om me met gerichte, praktische oefeningen verder te helpen. Heel kundig, een beetje streng (fijn, want zo leer ik het goed!) maar met heldere uitleg en ruimte voor eigen inbreng helpt ze me op weg. Hoewel de stof taai is, kom ik altijd vol enthousiasme en inspiratie bij Liduin vandaan."

Renske van de Leemkolk

 

De zanglessen bij Liduin wil ik niet meer missen.Het is heel fijn om zangles te krijgen van iemand die verschillende manieren weet om de zangtechnieken over te brengen. Sinds ik zanglessen volg zing ik makkelijker en begrijp ik ook beter wat ik moet doen om mooie klanken te maken. Hoe ik mijn instrument kan gebruiken. Iedereen die erover denkt om zanglessen te volgen kan ik aanraden: gewoon doen!!!!

Jessica Bregman 

 

 

"Samen op zoek naar unieke stemkwaliteiten. Gerichte oefeningen om de stem te ontwikkelen. Altijd op een natuurlijke manier, vanuit spreekstem werken. Met precisie werken aan repertoire om te komen tot een echt muzikaal eindresultaat.
Het resultaat is een heldere, open, eigen stem, die het publiek weet te boeien."

2de jaars zangleerlinge 
 

 

Een greep uit de recensies over de jaren.

Op naar Leiden, naar de Pieterskerk, waar ik een roos leg ter nagedachtenis aan Marnix van Sint Aldegonde, die op 22 december 1598 aldaar begraven werd. Liduin Stumpel, H.J. Dekkers en Caroline Han zingen het Wilhelmus, begeleid op viool door Bohuslav Zola. Marnix van Sint Aldegonde, schrijver ook van de kaskraker Biëncorf der H. Roomscher Kercke, zou het Wilhelmus geschreven hebben. Hoewel sommigen menen dat Coornhert de auteur daarvan is. Willem Wilmink sluit niet uit dat het een tekst is van een onbekende ‘one poem poet’. Wij houden het op Marnix van Sint Aldegonde, in ieder geval vandaag. Liduin Stumpel, die over een prachtige stem beschikt, is zangeres bij de Balkan folkgroep Pálinka.

Aad Meinderts, directeur Letterkundig Museum  25 februari 2010 -
"Wie volgt? Een reis in 30 dagen langs 100 schrijversgraven"

 

Recitaluri de exceptie

Frumoasa Liduin Strumpel (Olanda) a emotionat și surprins publicul prin acurateţea interpretării romanţei romăneşti.
De mooie Liduin Stumpel (Holland) heeft het publiek ontroerd en verrast door haar accurate interpretatie van de Roemeense romances.

George Coanda, Jurnal de Damboviţa 29 oktober 2005 - recital van romances in Festival Crizanteme de Aur, Tîrgoviște, Roemenië

 

Stumpel is een fantastische opperheks met een kleurrijk, royaal genuanceerd timbre en een enorm volume vol verholen spot.

Lidy van der Spek, Leidsch Dagblad 25 november 2003 - Dido and Aeneas van Purcell

 

Liduin Stumpel blonk uit als het Koningskind, haar spel was levendig, haar stem klonk duidelijk en volumineus.

Doron Nagan, Algemeen Dagblad 1 sept.1994 - Halewijn van Willem Pijper

 

Mede door de voortreffelijke zang- en acteerprestaties van Liduin Stumpel (als Koningskind) wordt heel aannemelijk gemaakt hoe het meisje ontdekt dat er buiten haar poppen een andere wereld bestaat.

Jacqueline Oskamp, De Groene Amsterdammer 7 september 1994 - Halewijn van Willem Pijper

 

Een grote verrassing was Liduin Stumpel, die de beroemde solo's van Carmen met het bedrieglijk gemak van de professional zong.

Angela van Kleef, Het Binnenhof 7 januari 1991 - Carmen van Bizet

 

Er zijn een paar fraaie solostemmen, vooral de zangeres die de Carmenpartij zingt, al duurt het even voordat je in de gaten hebt dat Carmen door een actrice èn een zangeres wordt verbeeld. Waar is die ingreep trouwens voor nodig? De actrice mist de sensualiteit waardoor Carmen als personage onsterfelijk werd, terwijl haar zingende alter ego zoveel power heeft dat je je afvraagt of het niet helderder en dramatischer geweest was als zij die rol in haar eentje had gedaan.

Marian Buijs, Volkskrant 8 januari 1991 - Carmen van Bizet

 

Bravo!

Liduin Stumpel, celle des deux Carmen qui chantait dans le spectacle de Stella den Haag se souviendra probablement longtemps de son séjour a Lyon. Remarquée par Claire Gibault, elle vient, a l'issue d'une audition, d'etre selectionnée pour integrer  l'Atelier lyrique de l'Opéra de Lyon.

Marielle Creac'h,  Turbulences 13 jun 1991 - Carmen van Bizet

 

 

Vooral Ilona Stokvis en Liduin Stumpel maakten indruk met hun interpretaties van Dido en de tovenares.

Wim Heiko Houtsma,  april 1989 - Dido and Aeneas

 

Het meest opmerkelijk waren de rollen van Belinda en die van de tovenares gezongen door Liduin Stumpel, die geheel volgens de tegenwoordige dramatische uitvoeringspraktijken gemeen nasaal zong en vooral in de eerste aria de tonen lelijk optrok: een fijne heks waar je wat aan hebt.

Laetitia Smit, Mare  februari 1988 - Dido and Aeneas